Veda Mustafa'ya Cevap Oldu?!?


Atatürk ve Salih Bozok'un Selanik'te çocuklukta başlayan arkadaşlıkları önce silah arkadaşlığına, sonrasında cumhuriyetle birlikte aynı ideallerin peşinde yürüyen yarım asırlık dostluğa ve ölene kadar süren kardeşliğe dönüştü. Veda, Salih Bozok'un anlatımıyla, bu dostluğun, Atatürk'ün hayatının dönüm noktalarının, vatanı kurtarmak için ölüme meydan okuyan bir kuşağın komutanının hikayesi.Zülfü Livaneli'nin senaryosunu, müziklerini ve yönetmenliğini üstlendiği, vatanını kurtarmak için ölüme meydan okuyun Atatürk'ün hikayesinin yanısıra o kuşağı da anlatıldığı, Atatürk'ü sadece Türkiye'ye değil tüm dünya'ya tanıtma misyonu üstelenen bir film.

Zülfü Livaneli bu film için "Hayatımın en büyük görevi" demiş. Filmin fragmanını izledim ve beğendim.Müthiş bir görsellik olduğunu düşünüyorum.Ancak sinema yazarlarını pek memnum etmemiş bu film.Eleştirmenler , 'Veda'nın 'Mustafa'ya cevap gibi olduğunu,' söylüyor.Ancak şunu söylemeliyim ki Atatürk Mustafa filminde farklı açılardan eleştirildi ve birçok kişide önyargı oluştu.Atatürk ile ilgili zaten az sayıda olan filmlerimizi ve belgelsellerimizi reklam ya da başka türlü kötü niyetlerden arındırıp herkese tanıtmak gereklidir.Büyük bir Atatürk severi olan Zülfü Livaneli'nin 'Veda' filmini izleyip görmek lazım...

Yorumlar

  1. Mustafa'yı izlemiştim. Bu filmi de vakit bulduğum an izleyeceğim. İzlemeye değecek bir film gibi görünüyor, ayrıca ikisini karşılaştırmayı çok istiyorum. :)

    YanıtlaSil
  2. Ben de izleyemedim bir türlü ama izleyenlerin yorumlarına göre çok güzel bir film olduğunu duydum.İzleyince de fikirlerini öğrenmek isterim:)

    YanıtlaSil
  3. Filme gitme fırsatım oldu geçen hafta. Hatta hemen ertesi günü Mustafa'yı da tekrar izledim.

    Mustafa'yı sevmiştim, birçok kişinin aksine Atatürk'ü küçük düşürdüğünü düşünmüyordum. Tam tersine, Atatürk'ün bir tanrı değil, bizleren birisi olduğunu, tüm şanssızlıklarına rağmen bir ülke inşa etmeyi başarabildiğini görmüştüm ben. Ama bazı yerlerinin abartılı yerici olduğunu ve yanlış anlaşılabileceği kesinlikle ortadaydı.


    Bu film, Veda, Mustafa'nın aksine, Atatürk'ü tarih kitaplarında gördüğümüz gibi anlatmış. Bu açıdan bakıldığında, çoğunluğa daha uygun olduğu görüşündeyim.

    Sonuç olarak, Veda güzel, çok güzel. Ama abarttıkları yerler var. Mesela Atatürk'ün çocukluğunda, Atatürk birdirbir oynarken, herkesin üstünden atladıktan sonra, sona geçip başkalarının üstünden atlaması gerekirken eğilmiyor. Ben başkalarının önünde eğilemem diyor. Açıkçası araştırmadım, tarih ya da anılar böyle bir şey yazar mı diye ama, Atatürk'ün de küçükken herhangi bir çocuk gibi birdirbir ve diğer bilumum çocuk oyunlarını oynadığına inanıyorum.

    Sonuç olarak, Veda bir belgesel değil, bir film gibi. Mustafa ise belgesel tadında. Veda, tarih kitaplarındaki Atatürk'ü anlatıyor. Mustafa, Atatürk'ün tarih kitaplarındaki başarısının altında yatan o değerli insanı. (ve Can Dündar'ın yorumlarıyla ruh halini)

    Çok eleştirilecek. Çok eleştirilecek. Sırada Turgut Özakman var. :)

    YanıtlaSil
  4. Veda filmiyle ilgili biraz daha araştırma yaptım onları da yazdım.Hala izleyemedim ben ,tam olarak yorum yapamıyorum.Ama yazıda da dediğim gibi Atatürk filmi yapmak yürek ister.Çok eleştiriler alıyor.Turgut Özakman kitapları çok beğenilmişti.Sırada filmi var.Kitapları çok beğenilen hatta yok satan birinin yaptığı film ne gibi eleştriler alır daha bir merak konusu...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Falda Shrek Çıkınca

Veritabanı Vize 1. Sorusu ve Cevabı

Türkçe Twitter